Baidena administrācija piektdien atkal atlika paziņojuma izziņošanu par galīgo lēmumu par stingriem ASV tarifu paaugstinājumiem Ķīnā ražotiem elektriskajiem transportlīdzekļiem, akumulatoriem, pusvadītājiem un saules baterijām, sakot, ka tā publiskos lēmumu tuvākajās dienās.
ASV Tirdzniecības pārstāvja biroja (USTR) pārstāvis sacīja, ka aģentūra “turpina izstrādāt galīgo lēmumu par ierosinātajām izmaiņām” attiecībā uz tarifiem, kas 2018. un 2019. gadā tika piemēroti Ķīnas precēm, ko noteica toreizējais prezidents Donalds Tramps.
Paziņojums nāca klajā neilgi pēc tam, kad Baltā nama padomnieks nacionālās drošības jautājumos Džeiks Salivans atgriezās Vašingtonā pēc vairāku dienu sarunām ar Ķīnas augstākajām amatpersonām Pekinā, tostarp pēc ceturtdien notikušās tikšanās ar Ķīnas prezidentu Sji Dzjiņpinu, kurā abas puses uzsvēra nepieciešamību pārvaldīt ASV un Ķīnas attiecības.
“USTR turpina izstrādāt galīgo lēmumu attiecībā uz ierosinātajām izmaiņām 301. iedaļas izmeklēšanā par Ķīnas Tautas Republikas darbībām, politiku un praksi saistībā ar tehnoloģiju nodošanu, intelektuālo īpašumu un inovācijām,” teikts aģentūras pārstāvja paziņojumā.
“Tā kā USTR turpina darbu, mēs sagaidām, ka galīgo lēmumu publiskosim tuvākajās dienās,” sacīja pārstāvis.
Sākotnēji bija paredzēts, ka 1. augustā stāsies spēkā lielāki nodokļi – 100 % elektromobiļiem, 50 % pusvadītājiem un saules baterijām un 25 % litija jonu baterijām un galvenajiem minerāliem, tēraudam un alumīnijam, kuģu celtņiem un šļircēm.
Taču 30. jūlijā aģentūra atlikusi ieviešanu līdz septembrim, norādot, ka tai nepieciešams vairāk laika, lai izpētītu vairāk nekā 1100 sabiedrības komentārus. Tā noteica jaunu termiņu – 31. augustu, kas tika vēl vairāk atlikts ar piektdienas paziņojumu.
Tas, vai atvieglot tarifus, ir administrācijas pirmais nozīmīgais lēmums tirdzniecības jomā, kopš viceprezidente Kamala Harisa kļuva par Demokrātu partijas kandidāti uz prezidenta amatu pēc tam, kad jūlija beigās no amata atkāpās prezidents Džo Baidens.
Muitu samazināšana, visticamāk, izpelnīsies republikāņu kritiku par to, ka Harisa ieņem maigāku nostāju attiecībā uz tirdzniecību ar Ķīnu kampaņas laikā, kad Tramps ir solījis Ķīnas importam piemērot līdz pat 60 % muitas tarifus. Taču daudzas nozares un daži Kongresa locekļi ir pauduši bažas par lielākām izmaksām.
Elektrisko transportlīdzekļu akumulatoru ražotāji, tostarp Ford Motor Co, mudināja USTR atvieglot ierosināto 25% muitas nodokli grafītam, ko izmanto akumulatoru anodos, jo pašlaik tie joprojām ir pārāk atkarīgi no Ķīnas piegādēm.