Baidena ierosinātais autotehnoloģiju aizliegums ir jauns spēcīgs ierocis pret Ķīnas elektromobiļiem

Baidena administrācijas ierosinātais aizliegums Ķīnas savienoto automobiļu tehnoloģijām varētu izrādīties tās spēcīgākais ierocis, lai atvairītu lētu Ķīnas elektrisko automobiļu uzbrukumu, kas ir satricinājis pasaules autobūves nozari.

Aizliegums attiecībā uz aparatūru un programmatūru, par ko pirmdien paziņoja ASV Tirdzniecības departaments, ir pēdējais administrācijas solis pēc tam, kad Ķīnas elektrotransportlīdzekļiem tika noteikti 100 % muitas tarifi un atteikts piešķirt 7500 ASV dolāru subsīdiju patērētājiem par elektrotransportlīdzekļiem visiem transportlīdzekļiem ar Ķīnā ražotām sastāvdaļām.

Atšķirībā no minētajiem pasākumiem, savienoto automobiļu tehnoloģiju aizliegums attiektos pat uz automobiļiem, ko Ķīnas uzņēmumi ražo ārpus Ķīnas, piemēram, Meksikā vai Eiropā, kur tie plāno ražot rūpnīcas.

Ķīnas EV līderis BYD ir paziņojis, ka plāno ražot savus auto rūpnīcā Meksikā. Lai gan BYD ir uzsvēris, ka rūpnīca kalpos tikai vietējam tirgum, ASV tirdzniecības grupas ir piesardzīgas, sakot, ka Ķīnas elektromobiļi varētu izraisīt “izzušanas līmeņa notikumu” ASV autoražotājiem.

Baidena priekšlikums arī aicina aizliegt Ķīnas programmatūras vai pašvadāmo automobiļu testēšanu vai ieviešanu, faktiski radot tirdzniecības barjeru, kas varētu aizsargāt ASV elektromobiļu pionieri Tesla un citus autoražotājus, kuri vēlas attīstīt robotauto, norāda analītiķi. Tesla vadītājs Ilons Masks šogad aizvien vairāk ir licis uzņēmuma nākotni uz autonomajām tehnoloģijām, kas ir vēl viena nozare, kurā uzņēmums saskaras ar sīvu Ķīnas konkurenci.

Analītiķi brīdina par Ķīnas tirdzniecības politikas pretpasākumiem, kas varētu vērsties pret Tesla plašo darbību Ķīnā. Tesla neatbildēja uz lūgumu sniegt komentārus.

Baidena administrācijas amatpersonas pirmdien Ķīnas transportlīdzekļu un tehnoloģiju draudus raksturoja gan kā draudus nacionālajai drošībai, kas varētu veicināt spiegošanu, gan kā ekonomiskus draudus. Ķīnas lielā mērā subsidēto elektromobiļu nozare ir bijusi līdere gan akumulatoru, gan programmatūras tehnoloģiju jomā, tostarp ierīču paneļos iebūvēto vadītāja funkciju sistēmu jomā.

Pašlaik Amerikas Savienotajās Valstīs tiek pārdoti tikai daži Ķīnā ražoti transportlīdzekļi, turklāt neviens no Ķīnas zīmoliem. Pirmdienas rīcības mērķis ir saglabāt šo situāciju, novēršot nepilnības, norādīja ASV tirdzniecības amatpersonas.

“Ja mēs būtu tikai pateikuši: “Nekādu ķīniešu transportlīdzekļu”, mēs patiešām būtu atstājuši atvērtas durvis Ķīnai, lai tā varētu ienākt ar automobiļu programmatūru,” sacīja Liza Kanona, kas vada departamenta Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju biroju.

Baidena plāns aizliegs programmatūru 2026. gadā 2027. gada modeļa transportlīdzekļiem un aparatūru 2030. gada modeļa transportlīdzekļiem. Administrācija cer pabeigt jauno noteikumu izstrādi, pirms Baidens 2025. gada 20. janvārī atstās amatu.

Ķīnas amatpersonas pirms pirmdienas paziņojuma brīdināja, ka tās aizstāvēs savas valsts intereses.

“Ķīna iebilst pret ASV nacionālās drošības jēdziena vispārināšanu un diskriminējošu praksi pret Ķīnas uzņēmumiem un produktiem,” sacīja Ķīnas Ārlietu ministrijas preses pārstāvis Lin Dzjans.

Ķīnas Ārlietu ministrija pirmdien atteicās sniegt sīkākus komentārus.

Kanāda, kuras autobūves nozare ir cieši saistīta ar ASV, “absolūti” apsver līdzīgu aizliegumu, otrdien paziņoja Kanādas finanšu ministre Kristija Frīlenda.

 

Leave a Comment