Sociālo mediju platformas X vērtība ir samazinājusies par vairāk nekā 75 procentiem salīdzinājumā ar laiku, kad pirms diviem gadiem to iegādājās tās īpašnieks miljardieris Ilons Masks.
Šo informāciju savā ziņojumā atklāja Fidelity Blue Chip Growth Fund. Jūlijā fondam bija 5,5 miljonu ASV dolāru (4,96 miljonu eiro) vērta kapitāla daļa uzņēmumā X.
Sākotnēji Fidelity ieguldīja 19,66 miljonus ASV dolāru (17,73 miljonus eiro), kad Musks iegādājās sociālo mediju uzņēmumu. Fidelity ziņojumā norādīts, ka X kopējais novērtējums ir 9,4 miljardi ASV dolāru (8,48 miljardi eiro). Tas ir mazāk nekā ceturtā daļa no 44 miljardiem ASV dolāru (aptuveni 39,6 miljardiem eiro), ko Masks par to samaksāja 2022. gada oktobrī.
Tā kā X finansiālā situācija turpina pasliktināties, uzņēmums ir veicis tādus izmaksu taupīšanas pasākumus kā galvenā biroja pārcelšana no Sanfrancisko, Kalifornijā, uz Bastropu, Teksasā. Saskaņā ar 2020. gada ASV tautas skaitīšanas datiem kopējais iedzīvotāju skaits šajā pilsētā bija tikai 9 688.
X akciju vērtība patiesībā pieauga par aptuveni 22% uzreiz pēc Maska paziņojuma par uzņēmuma, kas tolaik bija pazīstams kā Twitter, iegādi. Tomēr pēc vairākiem pretrunīgiem Maska lēmumiem akciju vērtība atkal sāka kristies: galvenais no tiem bija lēmums mainīt Twitter nosaukumu uz X, mainot uzņēmuma nosaukumu un logotipu.
Daži eksperti tolaik pauda bažas par šo lēmumu, apgalvojot, ka Twitter zīmols ir pārāk atpazīstams, lai to mainītu. Masks arī pilnībā pārveidoja platformas verifikācijas sistēmu.
Saskaņā ar Twitter sistēmu daži lietotāji varēja tikt verificēti ar zilu zīmogu pie sava vārda. Verifikācijas sistēma tika ieviesta 2009. gadā pēc tam, kad toreizējais Sentluisas kardinālu kluba menedžeris Tonijs La Russa iesūdzēja Twitter tiesā par kontu, kas izmantoja viņa vārdu.
Pēc uzņēmuma iegādes Masks mainīja verifikāciju, lai tā būtu balstīta uz abonēšanu. Tā vietā, lai to piešķirtu lietotājiem, kuriem draud risks, ka viņi varētu uzdoties par noteiktām personām, X Premium abonentiem, kuri maksāja ikmēneša maksu, tika izmantoti zilie čeki.
Bija arī pelēkie čeki, kurus saņēma ar valdību saistīti konti, un zelta čeki, kurus varēja iegādāties uzņēmumi. Sākotnēji zelta čeka zemākā cena bija 1000 ASV dolāru mēnesī, bet 2024. gada janvārī tā tika samazināta līdz 200 ASV dolāriem.
Gan sociālā medija pārbaudes sistēmas, gan zīmola izmaiņas izraisīja diskusijas platformas lietotāju vidū. Viens no faktoriem, kas tieši ietekmēja X vērtību, ir reklāmdevēju aizplūšana,.
2023.gadā Apple, Coca-Cola un Disney izņēma apmaksātas reklāmas no X pēc tam, kad Masks atbalstīja antisemītisku ierakstu. Citi uzņēmumi, tostarp Eiropas Komisija, Comcast, IBM un Pasaules Banka, atsauca reklāmu, jo bija bažas par naida runu un ar nacismu saistītu saturu X platformā.
Masks sākotnēji uzsāka sarunas ar Twitter 2022. gada aprīlī. Viņš piedāvāja 54,20 ASV dolāru (48,89 eiro) par akciju, lai iegādātos uzņēmumu un padarītu to privātu. Pēc vairāku dienu ilgām diskusijām Twitter piekrita darījumam.
Tomēr 2022. gada jūlijā Masks mēģināja pārtraukt šo iegādi. Viņš apgalvoja, ka Twitter ir pārkāpis līguma daļas, atsakoties sniegt konta datus par spambotiem un atlaižot augsta ranga darbiniekus un vienu trešdaļu talantu piesaistes komandas.
Atbildot uz to, Twitter iesūdzēja Masku tiesā ar mērķi piespiest darījumu noslēgt. Pirms tiesas prāvas oktobrī miljardieris mainīja savu lēmumu un piekrita maksāt sākotnējo cenu par Twitter akcijām. Masks joprojām ir X īpašnieks, bet 2023. gada maijā par izpilddirektori iecēla Lindu Jakarino. Pirms tam Jakarino bija NBCUniversal globālās reklāmas un partnerību vadītāja.