Šis solis radīs pasaulē trešo lielāko automašīnu ražotāju pēc pārdošanas apjoma, jo nozare piedzīvo dramatiskas izmaiņas pārejā no fosilā kurināmā.
Abas kompānijas paziņoja, ka pirmdien ir parakstījušas saprašanās memorandu un ka mazāks Nissan alianses dalībnieks Mitsubishi Motors arī piekritis pievienoties sarunām par savu uzņēmumu integrāciju.
“Mēs paredzam, ka, ja šī integrācija īstenosies, mēs varēsim nodrošināt vēl lielāku vērtību plašākai klientu bāzei,” teikts Nissan izpilddirektora Makoto Učida paziņojumā.
Automašīnu ražotāji Japānā ir atpalikuši no saviem lielajiem konkurentiem elektrisko transportlīdzekļu jomā un cenšas samazināt izmaksas un kompensēt zaudēto laiku.
Akcijas pieauga, pamatojoties uz iepriekšējām baumām
Ziņas par iespējamu apvienošanos parādījās šā mēneša sākumā, un neapstiprināti ziņojumi vēsta, ka sarunas par ciešāku sadarbību daļēji izraisījušas Taivānas iPhone ražotāja Foxconn vēlmes izveidot savienojumu ar Nissan, kam ir alianse ar Francijas Renault SA un Mitsubishi.
Apvienošanās rezultātā var izveidoties milzu uzņēmums, kura vērtība pārsniedz 50 miljardus dolāru (48 miljardus eiro), pamatojoties uz visu trīs automašīnu ražotāju tirgus kapitalizāciju. Kopā Honda un Nissan alianse ar Francijas Renault SA un mazāku automašīnu ražotāju Mitsubishi Motors palielinātu mērogu, lai konkurētu ar Toyota Motor Corp. un Vācijas Volkswagen AG.
Toyota ir tehnoloģiju partnerības ar Japānas automašīnu ražotājiem Mazda un Subaru. Pat pēc apvienošanās Toyota, kas 2023. gadā izlaida 11,5 miljonus transportlīdzekļu, joprojām būtu vadošais Japānas automašīnu ražotājs.
Ja apvienošanās tiks realizēta, trīs mazākie uzņēmumi ražotu aptuveni astoņus miljonus transportlīdzekļu. 2023. gadā Honda nopelnīja četrus miljonus, bet Nissan saražoja 3,4 miljonus. Mitsubishi Motors nopelnīja nedaudz vairāk par vienu miljonu.
Nissan, Honda un Mitsubishi augustā paziņoja, ka viņi dalīsies elektrisko transportlīdzekļu komponentos, piemēram, akumulatoros, un kopīgi izpētīs programmatūru autonomai braukšanai, lai labāk pielāgotos dramatiskajām izmaiņām, kuru centrā ir elektrifikācija, saskaņā ar martā noslēgto provizorisko vienošanos starp Nissan un Honda.
Honda, Japānas otrais lielākais autoražotājs, tiek plaši uzskatīts par vienīgo iespējamo Japānas partneri, kas spēj izglābt Nissan, kas ir cietis pēc skandāla, kas sākās ar tā bijušā priekšsēdētāja Karlosa Gosna arestu 2018. gada beigās saistībā ar apsūdzībām krāpšanā un uzņēmuma aktīvu ļaunprātīgu izmantošanu. Grosna apsūdzības noliedz, galu galā viņš tika atbrīvots pret drošības naudu un aizbēga uz Libānu.
Pirmdien runājot ar žurnālistiem Tokijā, izmantojot video saiti, Gosns izsmēja plānoto apvienošanos kā “izmisīgu soli”.
Kopuzņēmuma priekšrocības
No Nissan Honda varētu iegūt uz kravas automašīnām balstītus lielus SUV ar virsbūvi uz rāmja, piemēram, Armada un Infiniti QX80, kuru Honda nav. Nissan ir arī daudzu gadu pieredze akumulatoru un elektrisko transportlīdzekļu, kā arī gāzes un elektrisko hibrīddzinēju ražošanā, kas varētu palīdzēt Honda izstrādāt savus EV un nākamās paaudzes hibrīdus.
Taču uzņēmums novembrī paziņoja, ka pēc ziņojuma par 9,3 miljardu jenu (58,6 miljonu eiro) ceturkšņa zaudējumiem uzņēmums likvidē 9000 darbavietu, kas ir aptuveni 6% no globālā darbaspēka, un samazina savu globālo ražošanas jaudu par 20%.
Tā nesen mainīja vadību, un Makoto Učida, tās izpilddirektors, par 50% samazināja atalgojumu, lai uzņemtos atbildību par finansiālajām problēmām, sakot, ka Nissan ir jākļūst efektīvākam un labāk jāreaģē uz tirgus gaumi, pieaugošajām izmaksām un citām globālām izmaiņām.
Kredīta perspektīva pazemināta
Fitch Ratings nesen samazināja Nissan kredītreitingu līdz “negatīvam”, pamatojot to ar rentabilitātes pasliktināšanos, kas daļēji ir saistīta ar cenu samazinājumu Ziemeļamerikas tirgū. Taču tā atzīmēja, ka tai ir spēcīga finanšu struktūra un stabilas skaidras naudas rezerves, kas sasniedza 1,44 triljonus jenu (9 miljardus eiro).
Pirmdien Nissan Tokijā tirgotās akcijas pieauga par 1,6%. Tās pieauga par vairāk nekā 20% pēc tam, kad pagājušajā nedēļā parādījās ziņas par iespējamo apvienošanos.
Honda akcijas uzkāpa par 3,8% pēc šīs ziņas. Honda tīrā peļņa aprīļa-marta fiskālā gada pirmajā pusē samazinājās par gandrīz 20%, salīdzinot ar gadu iepriekš, jo Ķīnā samazinājās pārdošanas apjomi.