ES dod galīgo zaļo gaismu stingriem tarifiem Ķīnas elektriskajiem automobiļiem

Papildu tarifi Ķīnā ražotiem elektriskajiem automobiļiem tiks piemēroti, kā plānots, ir apstiprinājusi Eiropas Komisija, neraugoties uz notiekošajām sarunām ar Ķīnu.

Eiropas Komisija ir devusi galīgo zaļo gaismu Ķīnā ražotiem elektriskajiem transportlīdzekļiem (EV) piemērot stingrus tarifus, oficiāli noslēdzot pirms gada sākto izmeklēšanu. Tarifi tiks piemēroti no trešdienas un būs spēkā nākamos piecus gadus.

Tikmēr Brisele turpinās sarunas ar Pekinu, lai panāktu vienošanos par minimālajām cenām, kas varētu aizstāt tarifus. Tomēr šis risinājums, ko atbalsta Vācija, ir ļoti sarežģīts un būtu grūti īstenojams uz vietas.

“Pieņemot šos samērīgos un mērķtiecīgos pasākumus pēc rūpīgas izmeklēšanas, mēs iestājamies par godīgu tirgus praksi un Eiropas rūpniecisko bāzi,” sacīja par tirdzniecību atbildīgais Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Valdis Dombrovskis.

Pēc šī mēneša sākumā notikušā nenoteiktā balsojuma, kurā dalībvalstis nespēja panākt nepieciešamo balsu vairākumu par vai pret šiem pasākumiem, tika gaidīts, ka tie stāsies spēkā. Komisija izmantoja savas tirdzniecības pilnvaras, lai izkļūtu no strupceļa un apstiprinātu nodokļus, kas papildina pašreizējo 10 % likmi un atšķiras atkarībā no zīmola, kā norādīts turpmāk.

Tesla: 7,8 %.

BYD: 17 %.

Geely: 18,8 %.

SAIC: 35,3 %.

Citi elektromobiļu ražotāji Ķīnā, kas sadarbojās izmeklēšanā, bet netika individuāli atlasīti: 20,7 %.

Citi elektromobiļu ražotāji Ķīnā, kas nesadarbojās: 35.3%

Izpilddirektors apgalvo, ka papildu tarifi ir nepieciešami, lai kompensētu to subsīdiju ietekmi, kuras, kā tas apgalvo, Pekina lielā mērā iepludina savā iekšzemes EV nozarē. Komisija apliecina, ka dāsnais finansiālais atbalsts ir ļāvis Ķīnas ražotājiem pārdot savus automobiļus par mākslīgi zemākām cenām nekā Eiropas konkurentiem.

Rezultātā Ķīnas uzņēmumu elektromobiļu pārdošanas apjomi Eiropā ir palielinājušies ārkārtīgi strauji: saskaņā ar Komisijas aplēsēm to tirgus daļa ir pieaugusi no 1,9 % 2020. gadā līdz 14,1 % 2024. gada otrajā ceturksnī.

Brisele ir vairākkārt brīdinājusi, ka, neveicot stingrus pasākumus, ES autoražotāji cietīs neilgtspējīgus zaudējumus un tiks izstumti no ienesīgā neto nulles mobilitātes tirgus, kā rezultātā tiks slēgtas rūpnīcas un atlaisti tūkstošiem darbinieku.

Bloka autobūves nozarē jau tagad valda satricinājums, ko izraisījušas augstas enerģijas cenas, vājš patērētāju pieprasījums un spēcīga globālā konkurence.

“Pastāv skaidri un nenovēršami draudi, ka mūsu autobūves nozare nespēs pāriet uz elektriskajiem transportlīdzekļiem un tādēļ tiks iznīcināta,” otrdien sacīja augsta ranga ES amatpersona, kura runāja, neizpaužot anonimitāti.

Neraugoties uz tarifu ieviešanu, Brisele apgalvo, ka tā joprojām ir apņēmības pilna rast risinājumu ar Pekinu, kas būtu īstenojams ar muitas nodokļiem un saderīgs ar Pasaules Tirdzniecības organizācijas (PTO) noteikumiem, kas līdz šim ir izrādījies neiespējams.

Ķīna jau no paša sākuma nosodīja Komisijas veikto izmeklēšanu kā “klaju protekcionismu”, konsekventi noliedzot subsīdiju esamību, nosaucot konstatējumus par “mākslīgi konstruētiem un pārspīlētiem” un draudot ar atbildes pasākumiem pret ES piena, brendija un cūkgaļas rūpniecību, kas dažās izraisīja trauksmes zvanus.

“Mēs nepiekritām par katru izmeklēšanā konstatēto faktu,” sacīja ES augsta ranga amatpersona. “Tās bija plašas domstarpības.”

Taču, ņemot vērā, ka ASV un Kanāda Ķīnas elektriskajiem transportlīdzekļiem piemēro 100 % muitas tarifus, Eiropa joprojām ir viens no nedaudzajiem bagātajiem tirgiem, kas joprojām ir pieejams Pekinas augstākās klases ražojumiem.

Leave a Comment