Pirms trīs gadiem Vanšu tiltam par aptuveni 100 000 LVL (~142 000 EUR) tika pārkrāsotas margas[1]. Tolaik RTU Būvniecības fakultātes students Artūrs Toms Plešs asi kritizēja [2] šos darbus (viņa rakstu var lasīt zemāk), jo, pēc viņa aprēķiniem, jaunu, cinkotu margu uzstādīšana maksātu tikai par pāris tūkstošiem latu dārgāk, nekā margu pārkrāsošanas projekts, pie tam jaunu, cinkotu margu ekspluatācijas laiks ir aptuveni 40 gadu.
Savukārt pirms trīs gadiem pārkrāsoto margu pašreizējo stāvokli varat aplūkot fotogrāfijā. Vai Rīgas domes Satiksmes departamentā strādā saimnieciski domājoši cilvēki? 142 000 eiro iztērēti pilnīgi bezjēdzīgi…
Pirms aptuveni 3 gadiem (2013.gada 19.augustā) transportbūvju students Artūrs Toms Plešs publicēja šādu rakstu:
Publiskajā telpā parādījusies ziņa, ka, papildus jau veiktajai Vanšu tilta margu krāsošanai Daugavas lejtecē, tiks veikta arī margu krāsošana upes augštecē. Publicētas arī kopējās remontdarbu izmaksas (100 000 Ls), taču nav informācijas par to, kas šos darbus ir veicis/veic un pēc kādiem principiem darbu izpildītājs ir izvēlēts.
Ir svarīgi saprast, ka margu krāsošanā neietilpst tikai krāsošana. Šajā gadījumā tehnoloģija ir sekojoša – margu apstrāde ar smilšu strūklu, gruntēšana un krāsošana. Šobrīd aktuālās tirgus cenas iepriekšminētajiem darbiem (t.sk., nepieciešamie materiāli un instrumenti) ir aptuveni 20 Ls/m2. Kopējais virsmas laukums gan augšteces, gan lejteces pusē (ieskaitot visu krāsojamo zonu – margu rokturus, stabiņus un stiprināšanas vietas) ir aptuveni 1920 m2. Kopējā darbu veikšanas summa ir aptuveni 38 400 Ls. Kopā ar PVN 21% tas veido 46 464 Ls.
Margu kopējais garums ir aptuveni 1040 m un jaunu cinkotu un krāsotu tērauda margu uzstādīšana maksā vidēji 75 Ls/m, tad kopējās izmaksas gan augšteces, gan lejteces pusēm kopā ir 103 455 Ls (t.sk. PVN). Svarīgi piebilst, ka krāsotu margu kalpošanas laiks ir 5-10 gadi, taču agresīvas vides apstākļos mūža ilgums samazinās. Turpretim cinkotu margu kalpošanas laiks tiek lēsts ap 40 gadiem, tādēļ, raugoties ilgtermiņā, cinkotu margu uzstādīšana uz Vanšu tilta ir daudzkārt izdevīgāka, nekā regulāra krāsotu margu apkope.
Kā maijā minējuši Rīgas domes pārstāvji – lejteces pusē margas ir vairāk cietušas jūras sālsūdens dēļ. Jāatgādina, ka tajā pašā mēnesī lejteces pusē tika veikta margu tīrīšana no rūsas un krāsošana. Rūsas tīrīšanas laikā ar smilšu strūklu, teritorija netika īpaši norobežota, tādēļ liela daļa smilšu un rūsas daļiņas nokļuva gaisā un Daugavā. Tā kā smilšu sastāvā ir silīcijs, tad šīs abrazīvās vielas nokļūšana vidē ir īpaši bīstama. Tā gan strādniekiem, gan iedzīvotājiem var izraisīt smagu saslimšanu ar silikozi, kas var novest pie letālām sekām. Arī margu attīrīšanai upes augšteces pusē īpaši drošības pasākumi un zonas norobežošana nav ievēroti.
Kopš Daugavas lejteces margu remontdarbu beigām ir pagājuši 2 mēneši, un jau tagad redzamas nekvalitatīva darba pazīmes. Kā var novērot, tad daudz no šīm vietām nav bijušas attīrītas no pērnajām rudens lapām. Tā vietā, tās vienkārši aizkrāsotas.
Apakšējā metāla stiprinājumā cauri svaigajai krāsai redzama rūsa – acīmredzot rūsas notīrīšanas darbi veikti nekvalitatīvi. Tieši metāla elements, pie kura tika stiprināta vertikālo stabiņu daļa, dažviet atkārtoti korodējis.
Raugoties uz darba procesu no malas, rodas iespaids, ka darbi tiek veikti patvaļīgi – bez konsultēšanās ar speciālistiem, kā arī jau pieminēto nekvalitatīvo rūsas notīrīšanu Daugavas lejteces pusē varēja novērst, veicot būvdarbu uzraudzības procesu. Pieņemam, ka ir daudz nozares, kurās notiek šāda līdzekļu nepārdomāta un neefektīva izmantošana, bet vēl skumjāk ir tas, ka darbs pat par šajā gadījumā redzamo sadārdzinājumu netiek izdarīts kvalitatīvi.
Ar šo mēs aicinām dažādu nozaru pārstāvjus ne tikai pievērst uzmanību tam, kā tiek izlietots finansējums pilsētvides sakārtošanai, labiekārtošanai un uzlabošanai, bet arī nebaidīties paust savu viedokli un sniegt alternatīvus risinājumus konkrētas problēmas risināšanai.
[1] http://www.tvnet.lv/zinas/viedokli/475842-vansu_tilta_margas_kraso_par_100_000_vai_vareja_letak
[2] http://transportbuves.blogspot.com/2013/08/vansu-tilta-margu-remonts-ir-izdevigaks.html
Avots: Facebook – Pilsēta Cilvēkiem / Foto: Martins Priede