Bezizmešu kravas automašīnas ir gatavas, bet Eiropa vēl nav

ES pašreizējais regulējuma ceļš nostāda Eiropas kravas automašīnu un autobusu ražotājus neveiksmei, apgalvo Kristians Levins, ACEA Komerciālo transportlīdzekļu valdes priekšsēdētājs un Traton Group un Scania izpilddirektors. Viņš aicina no stratēģiskā dialoga autobūves nozarē uz konkrētiem rezultātiem.

Tā kā Eiropa apspriež savas autobūves nozares nākotni, vienam faktam jābūt priekšplānā: kravas automašīnas un autobusi ir Eiropas ekonomikas mugurkauls. Katru dienu tie piegādā svarīgas preces un pakalpojumus simtiem miljonu iedzīvotāju un uzņēmumu. Tie ir arī mūsu kontinenta klimata ambīciju pamatā.

Šī nozare jau ir ieguldījusi miljardus dolāru nulles emisiju transportlīdzekļos (ZEV). Šodien nozare var piedāvāt risinājumus visām transporta vajadzībām.

Tomēr, neskatoties uz nozares gatavību, pašreizējā regulatīvā virzība rada risku, ka nozare cietīs neveiksmi. Iemesls ir vienkāršs: lielākā daļa labvēlīgo apstākļu, kas padarītu šo pāreju iespējamu, šobrīd nav spēkā.

Saskaņā ar pašreizējiem 2030. gada CO2 mērķiem ZEV tirgus daļai ir jāpieaug no aptuveni 3,5% šodien līdz vismaz 35% mazāk nekā piecu gadu laikā. Šis desmitkārtīgais lēciens būtu ambiciozs jebkuros apstākļos, taču tas nebūs iespējams bez kritiski svarīga infrastruktūras līmeņa un saskaņotas politikas, kas patiešām virza pāreju.

Atbilstoši tīkla pieslēgumi joprojām ir sarežģīti, konkurētspējīgas maksas, uz CO2 balstītas ceļu lietošanas nodevas un mērķtiecīgi stimuli ir vai nu atlikti, vai arī pakļauti milzīgam politiskam spiedienam. Pat svarīgi tiesību akti, piemēram, Svara un gabarītu direktīva, joprojām nav pieņemti.

Stratēģiskajam dialogam nepieciešama konkrēta un steidzama rīcība

Tāpēc Eiropas Komisijas stratēģiskajam dialogam ir jānodrošina konkrēta un steidzama rīcība Eiropas komerctransporta ražotājiem. Šī nozare jau ražo transportlīdzekļus. Taču, ja pārējās puzles daļas nesaliksies savās vietās, nesasniegs 2030. gada mērķus. Un tā nebūs inženierijas neveiksme, tā būs politikas neveiksme.

Saskaņā ar Eiropas regulējuma sistēmu kravas automašīnu un autobusu ražotāji ir vienīgie dalībnieki, kuriem draud drakoniski sodi par neatbilstību, lai gan pārejas panākumi ir atkarīgi arī no tik daudziem citiem: enerģijas piegādātājiem, infrastruktūras operatoriem, pārvadātājiem un transporta operatoriem un, pats galvenais, politikas veidotājiem.

Bez straujiem uzlabojumiem nozare riskē ar pārmērīgiem sodiem par apstākļiem, kas nav viņu  kontrolē. Tā nav ne taisnīga, ne gudra rūpniecības stratēģija.

Kavējot pāreju, Eiropa ne tikai riskē ar saviem klimatneitralitātes mērķiem, bet arī grauj vienas no tās konkurētspējīgākajām nozarēm globālo līderību.

Nozares vadošie speciālisti un uzņēmēji aicina Eiropas Komisiju rīkoties nekavējoties un paātrināt HDV CO2 regulas pārskatīšanu nevis 2027. gadā, bet tagad. Šai agrīnajai pārskatīšanai ir jānodrošina, ka transporta un loģistikas nozares savstarpējā atkarība ir pilnībā atspoguļota regulā.

Veikt pamatīgu nozares labvēlīgo apstākļu stāvokļa novērtējumu un reālistisku ieviešanu visās dalībvalstīs: sākot no uzlādes un ūdeņraža infrastruktūras līdz tīkla jaudai, bezatlīdzības transportlīdzekļu (BEV) izmaksu paritātei un mērķtiecīgiem pieprasījuma puses stimuliem.

Sadarboties ar nozares pārstāvjiem īpašās darba plūsmās, kas koncentrējas uz nozares pāreju, lai risinājumus varētu pielāgot unikālajām problēmām, ar kurām nozare saskaras, un Eiropas kravas automašīnu un autobusu ražotāji varētu aizstāvēt savu globālo līderpozīciju.

 

Leave a Comment