Ilgi gaidītā vienošanās par TikTok varētu būt tuvu, un ASV prezidents Donalds Tramps un viņa Ķīnas kolēģis Sji Dzjiņpins piektdien apspriedīs tā nosacījumus.
Abu pušu augstākās amatpersonas šonedēļ noslēdza “ietvara” vienošanos, kas, kā liecina ziņojumi, varētu paredzēt TikTok ASV darbību pārdošanu amerikāņu uzņēmumu grupai.
Ja darījums tiks noslēgts, tas būtu tas, ko viens eksperts nosauca par “retu izrāvienu” ASV un Ķīnas tirdzniecības sarunās, un tas atrisinātu jautājumu, kas gadiem ilgi ir bijis virsrakstos.
Eksperti BBC ir stāstījuši, kāds varētu izskatīties galīgais darījums TikTok 170 miljoniem ASV lietotāju un ko Pekina varētu saņemt apmaiņā.
ASV, iespējams, nesaņems “slepeno mērci”
Ķīnas valsts mediji to sauc par “abpusēji izdevīgu” abām valstīm, savukārt Tramps ir teicis: “Es gribētu to darīt bērnu labā”.
Taču daudz kas par “to” joprojām ir neskaidrs.
Ziņojumi liecina, ka amerikāņu lietotājiem tiks piedāvāta jauna, ASV paredzēta lietotnes versija. Un ka ASV darbību varētu iegādāties konsorcijs, kurā ietilpst tehnoloģiju gigants Oracle un investīciju firmas Andreessen Horowitz un Silver Lake. BBC ir sazinājies ar uzņēmumiem, lai saņemtu komentārus.
Bet kas īsti ir uz galda? Strīda centrā ir TikTok algoritms – “slepenā mērce”, kas iesaka lietotājiem saturu, pamatojoties uz viņu vēlmēm un uzvedību.
Tas ir galvenais, jo veicina lietotnes popularitāti un pievilcību. Citi uzņēmumi ir mēģinājuši atjaunot algoritmu — Instagram ir Reels, YouTube ir Shorts —, taču tie nav tik labi, BBC pastāstīja bijušais sociālo mediju vadītājs, kurš strādāja Snap un Viber, runājot ar nosacījumu palikt anonīmam.
TikTok ķīniešu īpašnieks Bytedance saprotamu iemeslu dēļ atteicās šķirties no vērtīgās formulas, un Pekina atbalstīja uzņēmumu.
Taču pavērsienā, ko tikai daži paredzēja, Ķīnas galvenais kiberdrošības regulators ir devis signālu, ka Pekina varētu atļaut ByteDance licencēt algoritmu un citu intelektuālo īpašumu (IP) ASV uzņēmuma īpašniekam. Taču tas netiks nodots tieši tālāk.
Tā ir būtiska atkāpšanās no Ķīnas iepriekšējās stingrās nostājas attiecībā uz algoritmu.
Tomēr pastāv liela iespēja, ka ASV versija darbosies ar lietotnes programmatūras “samazinātu” versiju, sacīja datorzinātņu eksperts Kokils Džaidka no Singapūras Nacionālās universitātes.
Pat ierobežota piekļuve varētu atklāt, kā šī tehnoloģija veicina iesaisti, moderēšanu un reklāmu mērķauditorijas atlasi — visu to, kas padara lietotni tik ienesīgu, viņa piebilst.
“ByteDance vienkārši nav biznesa jēgas atdot savu vērtīgāko aktīvu, ja vieglāka versija var uzturēt lietotnes darbību, nezaudējot tās priekšrocības.”
Taču šīs izmaiņas ietekmēs lietotāja pieredzi — lietotnē var tikt rādīts mazāk daudzveidīgs saturs nekā citur, piebilst Dr. Džaidka.
Lietotāja pieredze paliks nemainīga un ar “ķīniešu īpatnībām”, norāda ASV Valsts kases sekretārs Skots Besents, kurš vada savas puses sarunu komandu.
Tomēr problēma varētu būt “ķīniešu īpatnības” – patiesībā tā ir frāze, ko Ķīnas Komunistiskā partija bieži lieto, lai atšķirtu savu darbības veidu.
ASV amatpersonas, tostarp Tramps sava pirmā pilnvaru termiņa laikā, jau sen ir paudušas bažas par to, kam ir piekļuve TikTok datiem un kāda ir lietotnes ietekme uz ASV lietotājiem.
Šie jautājumi par nacionālo drošību veicināja likumdošanas pieņemšanu, ko bijušais prezidents Džo Baidens pagājušajā gadā parakstīja, pieprasot TikTok nodot kontroli pār savām ASV darbībām vai arī tam draud aizliegums.
Kopš tā laika Tramps ir mainījis savas domas, uzslavējot TikTok par jauno vēlētāju atbalsta palielināšanu viņa 2024. gada vēlēšanu uzvarā.
Taču pārdošanai joprojām ir jāapmierina ASV likumdevēji un jāmazina bažas, kas visu aizsāka. Kongresam, visticamāk, būs jāapstiprina jebkura vienošanās, un Vašingtonā jau tagad ir politiska pretreakcija abās partijas pusēs.
Republikāņu likumdevējs Džons Mulenārs ir paudis bažas, ka saskaņotā sistēma joprojām varētu pieļaut Ķīnas valdības ietekmi un kontroli.
Šāda mēroga darījumu noslēgšana parasti aizņem mēnešus vai pat gadus, un ir jāatrisina vairāki jautājumi.
Pirmkārt, nav skaidrs, kā ASV piederošais un pārvaldītais TikTok mijiedarbotos ar TikTok citur, kas joprojām piederētu ByteDance.
Otrkārt, ByteDance, būdams privāts uzņēmums, būtu nepieciešams valdes apstiprinājums, lai darījums varētu turpināties.
Tas rada papildu sarežģījumus, pat ja Ķīnas valdība, kas īsteno eksporta kontroli tādām progresīvām tehnoloģijām kā algoritmi, jau ir apstiprinājusi darījumu.
Un pats ASV prezidents, kurš ir izrādījies neparedzams tirdzniecības partneris, varētu radīt jaunas sarežģījumus.
Pekina iegūst laiku un ietekmi
Mēs zinām, ka Tramps ir ieinteresēts TikTok darījumā, un mēs zinām, kāpēc.
Tā būtu liela uzvara viņa administrācijai. Katrs septītais pasaules iedzīvotājs izmanto šo lietotni, kas kalpo arī kā milzīgs tirgus pircējiem un pārdevējiem visā pasaulē, sākot no ASV līdz Vācijai, no Indonēzijas līdz Filipīnām.
“Šī ir vienīgā sociālo mediju lietotne, kuras izcelsme nav ASV, tāpēc tā ir ļoti vērtīga,” sacīja bijušais sociālo mediju vadītājs.
Viņš piebilda, ka vidējie ieņēmumi uz vienu lietotāju lielākajai daļai sociālo mediju lietotņu ASV ir piecas līdz desmit reizes lielāki nekā citās valstīs, un Amerika, visticamāk, veido aptuveni 50% no ByteDance kopējiem ieņēmumiem.
Tehnoloģiju ziņu vietne The Information lēsa, ka ByteDance globālie ieņēmumi 2024. gadā būs 39 miljardi ASV dolāru (28,6 miljardi mārciņu), bet TikTok veidos 30 miljardus ASV dolāru.
Mēs vēl nezinām, ko Ķīna iegūtu no šāda darījuma.
Licencēšanas līgums ļaus ByteDance paturēt savu algoritmu noslēpumā — tā ir stratēģiska priekšrocība, ja ASV kādreiz plāno laist klajā jaunas lietotnes, lai konkurētu ar tām, kas jau darbojas valstī, sacīja datorzinātnieks Bens Leongs.
Un tā vietā, lai TikTok tiktu aizliegts, tas paliks ASV tirgū. TikTok mātesuzņēmums arī saglabātu lielāko lietotnes daļu, kā arī logotipu, formātu un zīmolu.
Līgums arī izveido “TikTok veidni”, lai citi Ķīnas uzņēmumi varētu izvietot savas tehnoloģijas ASV, izmantojot licencēšanu, savā nesenajā informatīvajā biļetenā rakstīja investors un tehnoloģiju eksperts Kevins Sju.
Viņš piebilda, ka gatavas Ķīnas tehnoloģijas, kas ir svarīgas valsts konkurētspējai, piemēram, baterijas un retzemju elementi, tagad varētu vieglāk nonākt ASV.
Ķīna var pasniegt šo darījumu kā uzvaru – tā eksportē Ķīnā ražotas tehnoloģijas pēc saviem noteikumiem. Un tas varētu būt izšķirošs sviras efekts Pekinai tirdzniecības sarunās ar Vašingtonu.
TikTok darījums varētu dot viņiem laiku tieši tam. ASV ir milzīgs eksporta tirgus Ķīnai, un Ķīna ir nozīmīga Amerikas lauksaimniecības preču pircēja. Augsti tarifi kaitētu abām pusēm. Abās pusēs pastāv arī eksporta kontrole, īpaši ierobežojot ASV piekļuvi retzemju elementiem, uz kuriem Ķīnai ir gandrīz monopols.
Galu galā šķiet, ka izrāviens TikTok jomā ir progress Ķīnai. ASV varētu panākt darījumu, bet varbūt ne tādu apvērsumu, kādu bija iecerējis Tramps.