Kura rokās īsti ir Latvijas tranzīta jomas groži? Viena no personām augstajos amatos ir Latvijas dzelzceļa (LDz) valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš, kura karjeras ceļi bieži vijušies cauri Aivara Lemberga pārvaldībā esošajiem uzņēmumiem jau kopš Latvijas kuģniecības laikiem. Iespējams, tas nešķitīs nekas pārsteidzošs, jo Lembergs joprojām ir cieši saistīts ar tranzīta jomu Latvijā. Vienlaikus rodas jautājums, vai Bērziņa atrašanās LDz vadošajā amatā ir nejauša.
Lai paplašinātu ietekmi tranzīta jomā, Lembergs savu kolēģi Bērziņu no Latvijas kuģniecības (LK) esot bīdījis uz LDz, raksta portāls focus.lv. Atgādināsim, ka kādreizējā Latvijas Valsts jūras kuģniecība 2002. gadā kļuva par publisko akciju sabiedrību un akciju izsolē Rīgas Fondu biržā nepilnus 50% no LK pamatkapitāla iegādājās jau iepriekš privatizētais uzņēmums Ventspils nafta. Šobrīd vairāk nekā 90% LK pieder koncernam Vitol, taču ilgus gadus LK notika akcionāru kašķi, kurā par ietekmi cīnījās tā saucamā Lemberga nometne un viņa oponenti. Pēc tam, kad Satiksmes ministrijas vadība nonāca Zaļo un Zemnieku savienības rokās, toreizējais satiksmes ministrs Uldis Augulis ar apbrīnojamu ātrumu metās veidot sava veida ZZS astoņkāji, iebīdot gandrīz visos Satiksmes ministrijas pārraudzībā esošajos valsts uzņēmumos zaļzemniekiem un arī Aivaram Lembergam pietuvinātus cilvēkus. Īpaši dāsns viņš bija pret kādreizējiem Ventspils mēra “cīņu biedriem” Latvijas kuģniecībā.
Piemēram, Edvīns Bērziņš bija LK valdes loceklis un Juridiskā departamenta vadītājs, bet tagad vada Latvijas dzelzceļu un ir arī par Rail Baltica projektu atbildīgā uzņēmuma RB Rail padomes priekšsēdētāja vietnieks. RB Rail padomē darbojas arī VAS Latvijas dzelzceļš juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos Vineta Rudzīte, kura savulaik bija LK Juridiskās daļas vadītāja vietniece. Ar LK savulaik bija saistīs arī Verners Lūsis, pret kuru ir aizdomas par izvairīšanos no nodokļu nomaksas 48 miljonu eiro apmērā Polijā. Viņš bijis LK meitas firmas SIA LSC Shipmanagement valdes loceklis un savulaik minēts arī starp Lembergam pietuvinātiem cilvēkiem. Līdz aizturēšanai Lūsis bija LDz meitasuzņēmuma LDz loģistika valdes priekšsēdētājs, bet pēc tam tika iekārtots siltā vietiņā LDz Cargo, par to ik mēnesi no valsts uzņēmuma saņemot algu 3500 eiro apmērā. Iniciatīva Verneru Lūsi ielikt LDz loģistika par valdes priekšsēdētāju savulaik nākusi no Bērziņa puses. Savukārt raidījums Nekā personīga ziņoja, ka saskaņā ar neoficiālu avotu pausto, arī uz Lūša palikšanu LDz Cargo uzstājis tieši Edvīns Bērziņš.
Šobrīd Bērziņš ir arī gan Latvijas Darba devēju konfederācijas viceprezidents, gan Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras padomes loceklis. Tāpat arī Latvijas tranzītbiznesa asociācijas valdes loceklis, kur prezidents ir Lembergs.
Latvijā tā nav neierasta prakse, ka vieni un tie paši cilvēki darbojas gan vairāku uzņēmumu valdēs, gan elitārās biedrībās, kas spriež par nozares interesēm un ir nozaru rupors valdībā. Vienlaikus, visticamāk, izmantojot valsts administratīvos resursus, tie īsteno arī personīgās biznesa intereses, kļūstot par lobijiem noteiktiem lēmumiem. Saprotams, ka šāda apmēra biedrībā sevi pārstāv lielu uzņēmumu vadītāji, valdes locekļi, taču rodas jautājums par samērīgumu, kas skar uzņēmējdarbības vides konkurētspēju.