Īlona Maska iesaistīšanās politikā pirms gada sekas joprojām negatīvi ietekmē viņa Tesla biznesu, jo gan pārdošanas apjomi, gan peļņa pēdējā ceturksnī turpināja strauji kristies.
Automobiļu uzņēmums, kas mēnešiem ilgi saskaras ar boikotu, trešdien paziņoja, ka ieņēmumi trīs mēnešos līdz jūnijam, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir samazinājušies par 12%, bet tīrā peļņa – par 16%, jo pircēji turpina izvairīties no iepirkumiem.
“Tā izpilddirektora Īlona Maska uztvere ir pilnībā izdzēsusi spožumu no kādreiz iecienīta un augoša autobūves zīmola,” e-pastā rakstīja Forrester analītiķis Dipandžans Čaterdžī. Piebilstot, ka Tesla ir “toksisks zīmols, kas ir neatdalāms no sava līdera”.
Elektrotransportlīdzekļu, akumulatoru un robotikas uzņēmuma ceturkšņa peļņa samazinājās līdz 1,17 miljardiem ASV dolāru (990 miljoniem eiro) jeb 33 centiem par akciju, salīdzinot ar 1,4 miljardiem ASV dolāru (1,19 miljardiem eiro) jeb 40 centiem par akciju. Šis bija trešais ceturksnis pēc kārtas, kurā peļņa samazinājās. Pēc koriģētām datiem uzņēmums paziņoja, ka nopelnīja 40 centus par akciju, kas atbilst Volstrītas aplēsēm.
Ieņēmumi laika posmā no aprīļa līdz jūnijam samazinājās no 25,5 miljardiem ASV dolāru (21,7 miljardiem eiro) līdz 22,5 miljardiem ASV dolāru (19,1 miljardam eiro), nedaudz pārsniedzot Volstrītas prognozi.
Masks uzņēmuma peļņas konferences zvanā mazāk runāja par automašīnu pārdošanu un vairāk par robotaksis, automatizētas braukšanas programmatūru un robotiku, kas, viņaprāt, ir uzņēmuma nākotne. Taču šie uzņēmumi vēl nav uzplaukuši, un plaisa starp solījumu un peļņu bija acīmredzama otrajā ceturksnī.
Liela problēma ir tā, ka potenciālie pircēji ne tikai ASV, bet arī Eiropā joprojām vilcinās pirkt Tesla automašīnas. Masks atsvešināja daudzus Lielbritānijas, Francijas, Vācijas un citu valstu automašīnu tirgus dalībniekus, atbalstot galēji labējos politiķus. Un konkurējošie elektrotransportlīdzekļu ražotāji, piemēram, Ķīnas BYD un Vācijas Volkswagen, ir izmantojuši šo vājumu, atņemot tirgus daļu.
Tesla jūnijā sāka sava maksas robotaksi pakalpojuma ieviešanu Ostinā, Teksasā, un cer drīzumā ieviest bezvadītāja taksometrus vairākās citās pilsētās.
Pēc peļņas paziņošanas Masks sacīja, ka pakalpojums būs pieejams, iespējams, “pusei ASV iedzīvotāju līdz gada beigām — tas ir vismaz mūsu mērķis, ja tiks saņemti regulatoru apstiprinājumi”.
Izmēģinājuma brauciens Ostinā lielākoties ir noritējis bez aizķeršanās, lai gan ir bijuši daži satraucoši incidenti, piemēram, kad robotakso iebrauca joslā, kas paredzēta pretējai satiksmei.
Tomēr ar autonomajiem taksometriem miljardieris, kas apgrieza kosmosa sacensības un elektrotransportlīdzekļu ražošanu kājām gaisā, saskaras ar sīvu konkurenci. Tagad dominējošais pakalpojumu sniedzējs Waymo jau ir vairākās pilsētās un nesen reģistrēja savu desmit miljonu apmaksāto braucienu.
Tesla izpilddirektors Elons Masks brīdina, ka gaidāmi grūti laiki
Tikmēr pastāv citi draudi. Jaunais federālais budžets, ko tikko pieņēma Kongress, atceļ kredītu līdz pat 7500 ASV dolāru apmērā par elektroautomobiļa iegādi. Tas arī atceļ sodus automašīnu ražotājiem, kas pārsniedz oglekļa emisiju standartus. Tas apdraud Tesla biznesu, pārdodot savas “oglekļa kredītus” tradicionālajiem automašīnu uzņēmumiem, kas regulāri neievēro šos standartus.
Tesla 2. ceturksnī no kredītu pārdošanas nopelnīja 439 miljonus ASV dolāru (373,3 miljonus eiro), kas ir ievērojami mazāk nekā pirms gada, kad tie bija 890 miljoni ASV dolāru (756,9 miljoni eiro).
“Mēs atrodamies šajā dīvainajā pārejas periodā, kurā mēs zaudēsim daudz stimulu ASV,” sacīja Masks, prognozējot vairākus grūtus ceturkšņus nākotnē. Tomēr viņš piebilda: “Kad nākamā gada otrajā pusē, noteikti līdz nākamā gada beigām, tiks panākta plašā mēroga autonomija, es būtu pārsteigts, ja Tesla ekonomiskie rādītāji nebūtu īpaši pārliecinoši.”
Viens no veidiem, kā Tesla varētu palielināt pārdošanas apjomus, gaidot šo nākotni: lētāks modelis. Uzņēmums tagad plāno to ieviest tirgū gada pēdējos trīs mēnešos. Tesla iepriekš bija paziņojusi, ka tas notiks līdz šī gada jūnijam.
Makss arī teica, ka viņš sagaida, ka līdz gada beigām tiks saņemts regulatoru apstiprinājums tā sauktās pilnībā pašbraucošās programmatūras ieviešanai dažās Eiropas daļās. Masks iepriekš bija paredzējis, ka tas notiks līdz 2025. gada martam.