Volkswagen (VW) darbinieki pirmdien pastiprināja spiedienu uz uzņēmuma vadību ar turpmākiem streikiem autoražotāja rūpnīcās Vācijā, jo bija paredzēts sākt ceturto sarunu kārtu. Starp abām pusēm pieaug arvien vairāk nesaskaņu saistībā ar algu samazināšanu un rūpnīcu slēgšanu.
Jaunākā sarunu kārta, kas sākotnēji sākās septembrī, notiek laikā, kad Eiropas lielākais autoražotājs meklē veidus, kā radikāli samazināt izmaksas Vācijā, lai labāk konkurētu ar lētākiem Āzijas konkurentiem, kas ienākuši tās vietējā tirgū.
VW krīze ir skārusi Vāciju laikā, kad Eiropas lielākajā ekonomikā valda nenoteiktība un iekšpolitiski satricinājumi, kā arī plašāki satricinājumi reģiona autoražotāju vidū. Kanclers Olafs Šolcs, kurš pirms ārkārtas vēlēšanām atpalika no aptaujām, brīdināja VW par rūpnīcu slēgšanu nedēļas nogalē.
Sarunas sāksies ap pulksten 12.30, kamēr strādnieki rīkos 4 stundu ilgus streikus deviņās VW ražotnēs Vācijā. Tas būs otrs izgājiens nedēļas laikā un divreiz ilgāks nekā 2 stundu garie streiki, kas notika pirmo reizi.
Jau pirms sarunu sākuma arodbiedrību vadītāji draudēja ar jauniem streikiem, ja VW netuvosies darbinieku pozīcijai, bet atstās iespēju rast risinājumu līdz Ziemassvētkiem.
“Ir pienācis laiks valdei rīkoties,” IG Metall galvenais sarunu vadītājs Torstens Grēgers sacīja sanāksmē Volfsburgā, kur atrodas uzņēmuma galvenā mītne.
‘’Mūsu šodienas cerības ir, ka uzņēmums pārstās uzstāt uz savām maksimālajām pozīcijām un virzīsies uz mums. Uzticība ir sagrauta… strādnieki ir ļoti dusmīgi. Zīmolu VW draud sabojāt valdes rīcība un akciju cenas būtībā ir nomestas. Tā ir valdes atbildība.’’
Strādnieki, kuri atsakās no jebkādiem algu samazinājumiem vai rūpnīcu slēgšanas, var palielināt spiedienu, galu galā organizējot 24 stundu streikus un pat beztermiņa streikus.
“Iespējams, tas liks VW valdei nākt pie prāta. Citādi mēs turpināsim pastiprināt mūsu protestus,” piektdien darbiniekiem adresētajā izdales materiālā norādīja IG Metall arodbiedrība, piebilstot: “Bet tad kļūs ļoti, ļoti neērti. ”
Volkswagen uzstāj, ka jaudas un algu samazināšana ir nepieciešama, jo pieprasījums pēc automašīnām Eiropā ir samazinājies, savukārt izmaksas Vācijā padara neiespējamu konkurēt ar jauniem konkurentiem.
Tās galvenais sarunu vadītājs Arne Meisvinkels sacīja, ka arodbiedrībām un vadībai bija jāatrod alternatīvi risinājumi Vācijas rūpnīcām pēc tam, kad uzņēmums noraidīja arodbiedrību priekšlikumu kā neilgtspējīgu.
“Mums joprojām ir jāsamazina izmaksas, jāsamazina jaudas pārpalikums,” sacīja Meisvinkels.
Volkswagen grupas izpilddirektors Olivers Blūms pagājušajā nedēļā aizstāvēja uzņēmuma lēmumus kā nepieciešamus strauji mainīgajā vidē, sakot, ka vadība nevar darboties “fantāzijas pasaulē”.