Pirmdien Parīzes automobiļu izstādē Ķīnas un Eiropas autoražotāji stājās pretī, un spriedze bija liela, jo ES gatavojas noteikt lielus importa tarifus Ķīnā ražotiem elektriskajiem transportlīdzekļiem un nozare cīnās ar vāju pieprasījumu.
Šī gada pasākums – lielākā automobiļu izstāde Eiropā – notiek izšķirošā brīdī. Eiropas autoražotājiem, kas cīnās ar grūtībām, ir jāpierāda, ka viņi joprojām ir spēlē, savukārt Ķīnas konkurenti cenšas nostiprināties konkurētspējīgā tirgū.
Ķīnas elektromobiļu gigants BYD brīdināja, ka ES plānotie tarifi tikai paaugstinās cenas un atturēs pircējus. “Kas maksās rēķinu? Patērētāji. Tāpēc tas cilvēkus ļoti uztrauc. Tas atturēs nabadzīgākos cilvēkus no pirkšanas,” aģentūrai Reuters sacīja BYD viceprezidente Stella Li.
Saskaņā ar Parīzes autoizstādes izpilddirektora Serža Gako teikto deviņi Ķīnas zīmoli, tostarp BYD un Leapmotor, šā gada izstādē prezentē savus jaunākos modeļus. Tas ir tikpat daudz, cik 2022. gadā, kad tie veidoja gandrīz pusi no klātesošajiem zīmoliem. Šogad tie veido tikai aptuveni piekto daļu no zīmoliem, pateicoties daudz spēcīgākai Eiropas autobūves nozares pārstāvniecībai, kas liecina par tās apņēmību aizstāvēt savu mājas teritoriju.
Šī mēneša sākumā ES dalībvalstis atbalstīja ievedmuitas nodokli Ķīnā ražotiem elektriskajiem automobiļiem līdz pat 45 % apmērā, lai cīnītos pret to, ko Eiropas Komisija uzskata par negodīgām Pekinas subsīdijām Ķīnas ražotājiem. Pekina noliedz negodīgu konkurenci un ir draudējusi ar pretpasākumiem.
Lai gan Ķīnas autoražotāji ir kritizējuši ES rīcību, tie turpina īstenot paplašināšanās plānus Eiropā, un līdz šim neviens no tiem nav paziņojis, ka paaugstinās cenas, lai segtu nodevas.
Ķīnas GAC svētdien aģentūrai Reuters sacīja, ka šī izstāde iezīmē tās centienu uzsākšanu Eiropā, savukārt tās tautietis Leapmotor pirmdien paziņoja, ka tā mērķis ir līdz 2025. gada beigām Eiropā izveidot 500 tirdzniecības punktus.
Ķīnas elektrisko transportlīdzekļu ražotāji, piemēram, BYD, līdz šim saviem transportlīdzekļiem ir noteikuši nedaudz zemākas cenas nekā Eiropas konkurenti, kas tiem dod priekšrocības. Tas arī palīdzēs kompensēt zemāku peļņu vietējā tirgū. Tāpat kā Japānas un Dienvidkorejas autoražotāji pirms tiem, arī tie izceļ labāku aprīkojumu un piedāvā vairāk standarta aprīkojuma funkciju.
Tomēr pat BYD, kas jau pārdod elektromobiļus lielākajā daļā Eiropas un šovasar sponsorēja Eiropas futbola čempionātu, joprojām ir salīdzinoši maz atpazīstams zīmols, tāpēc cer, ka ar elektrisko SUV Sea Lion 07, ko tas laida klajā, izdosies izcelties.
Jaunākie Ķīnas tirgus dalībnieki, piemēram, Dongfeng, Seres un FAW arī demonstrē jaunus modeļus, jo tie cenšas pārdot elektromobiļus ārzemēs, lai kompensētu vāju vietējo tirgu un nežēlīgo cenu karu tajā.
Arī Eiropā tiek izdarīts spiediens, lai censtos saglabāt zemas cenas, jo EV ražotāji cenšas izlīdzināt cenu starpību ar lētākiem benzīna automobiļiem.
Septembrī Ķīnā pasažieru automobiļu pārdošanas apjomi, salīdzinot ar iepriekšējā gada rādītājiem, pieauga par 4,3 %, pārtraucot piecus mēnešus ilgušo kritumu, ko veicināja valdības subsīdijas, kas paredzētas tirdzniecības veicināšanai un ir daļa no plašāka stimulēšanas pasākumu kopuma. Pārdošanas apjomi Eiropā augustā sasniedza trīs gadu zemāko līmeni.
Vēl viens trieciens elektromobiļu tirgum – Francijas valdība ceturtdien paziņoja, ka tā samazinās atbalstu elektromobiļu pircējiem, tādējādi pievienojoties Vācijai, kas pagājušā gada beigās pārtrauca savu subsīdiju shēmu.