Tesla akcijas pieaug par cerībām uz pašbraucošu auto lietošanas noteikumu atvieglošanu

Tesla drīzumā var pārvarēt kritisko regulējošo šķērsli savai autonomās braukšanas sistēmai, jo šķiet, ka Īlona Maska atbalsts Donaldam Trampam atmaksāsies. Ja elektrisko automobiļu ražotāja Robotaxi pakalpojumi saņems normatīvo apstiprinājumu, tas uzņēmumam varētu uzsākt vēl vienu straujas izaugsmes fāzi.

Tesla akcijas pirmdien pieauga par vairāk nekā 5% pēc Bloomberg ziņojuma, ka ievēlētā prezidenta Donalda Trampa pārejas komanda plāno par prioritāti noteikt jaunas federālas sistēmas izveidi pašbraucošo automašīnu regulējumam Transporta departamentā.

Ierosinātie noteikumi varētu sniegt ievērojamu labumu Tesla, kuras ambīcijas attiecībā uz autonomiem braukšanas pakalpojumiem ir būtisks nākamais solis uzņēmuma izaugsmes stratēģijā. Īlons Masks, nelokāms Trampa atbalstītājs viņa kampaņas laikā, ir saistījis Teslas nākotni ar tās Full Self-Driving (FSD) tehnoloģiju un Robotaxi biznesu.

Kopš Trampa uzvaras vēlēšanās Tesla tirgus kapitalizācija ir pieaugusi par 1 miljardu dolāru (0,94 miljardiem eiro), akciju vērtībai pieaugot par 37% kopš vēlēšanu dienas un pieaugot par 29% gadu līdz šim. Pirms vēlēšanām Tesla bija vājākais sniegums starp ASV tehnoloģiju gigantiem jeb “Maģisko septītnieku”.

Īlons Masks, kurš kļuva par Tesla izpilddirektoru 2008. gadā, tiek plaši atzīts par elektrisko transportlīdzekļu revolūcijas sākumu. Lai gan Tesla pēdējo desmit gadu laikā piedzīvoja strauju izaugsmi, pēdējos gados ir bijis vājš globālais pieprasījums un intensīva Ķīnas konkurence, kas mudināja uzņēmumu meklēt jaunus izaugsmes ceļus.

Oktobrī Masks prezentēja Teslas Robotaxi, autonomu pašbraucošu auto pakalpojumu bez stūres vai pedāļiem. Paredzams, ka modelis, kas pilnībā balstās uz kamerām un mākslīgo intelektu, maksās mazāk nekā 27 000 eiro un darbosies ar vidēji 0,18 eiro par jūdzi. Masks izklāstīja plānus uzsākt pakalpojumu Teksasā un Kalifornijā, līdz 2025. gadam to izvēršot arī citos štatos, ja to apstiprinās normatīvie akti. Pašbraucošu auto masveida ražošana varētu sākties jau 2026. gadā.

Regulatīvās problēmas

Neskatoties uz Maska ambiciozo redzējumu, Tesla FSD sistēma ir saskārusies ar regulatoru pārbaudi. Amerikas Savienotajās Valstīs katrs automašīnu ražotājs var izvietot līdz 2500 pašbraucošiem transportlīdzekļiem gadā saskaņā ar Nacionālās ceļu satiksmes drošības administrācijas (NHTSA) piešķirtajiem izņēmumiem.

Pagājušajā mēnesī NHTSA uzsāka Teslas izmeklēšanu pēc letāla incidenta, kurā bija iesaistīts gājējs un autovadītājs, kurš izmantoja Tesla FSD sistēmu, un tam joprojām ir nepieciešama vadītāja uzraudzība. Paredzams, ka Tesla pilnībā autonomie modeļi, kuriem trūkst stūres un pedāļu, saskarsies ar ievērojamiem normatīvajiem šķēršļiem.

Trampa administrācijas laikā Transporta departaments var ieviest atvieglotus noteikumus autonomiem transportlīdzekļiem, potenciāli novēršot šķēršļus Teslas novatoriskajai tehnoloģijai. Tomēr, lai pieņemtu jebkuru jaunu regulējumu, Kongresā būs nepieciešams abu partiju apstiprinājums, kas liecina, ka tuvākajā laikā varētu saglabāties regulatīvās problēmas. Šo šķēršļu novēršana būtu nozīmīgs pavērsiens Tesla, atvieglojot tās pāreju no elektriskajiem transportlīdzekļiem (EV) uz autonomiem transportlīdzekļiem (AV).

ES regulējums pašbraucošām automašīnām

Regulējuma izrāviens ASV varētu mudināt citus reģionus paātrināt autonomas braukšanas noteikumu pieņemšanu. Eiropas Savienībā Vācija ir uzņēmusies vadošo lomu, izstrādājot 3. un 4. līmeņa ietvarus autonomai braukšanai. ES ir saskaņojusi savu pieeju ar Vācijas pieeju, ieviešot līdzīgus regulatīvos standartus, lai pārvaldītu šīs progresīvās tehnoloģijas.

3.līmeņa transportlīdzekļi, kuriem nepieciešams drošības vadītājs, jau ir atļauti uz koplietošanas ceļiem, savukārt 4.līmeņa transportlīdzekļi, kas nodrošina tālvadību ar minimālu cilvēka iejaukšanos, ir sagaidāmi līdz 2025. gadam. Masks plāno Eiropā un Ķīnā ieviest Tesla FSD automašīnas ar palīgfunkcijām 2025. gada sākumā, saskaņojot to ar ES reglamentējošo laika grafiku.

Progress Ķīnā

Ķīna, galvenais Tesla tirgus, ir strauji uzlabojusi regulējumu attiecībā uz autonomiem transportlīdzekļiem. Saskaņā ar S&P Global, Ķīnas valdība ir izvēlējusies 20 pilsētas, kas piedalās slēgtā transportlīdzekļu izmēģinājuma programmā, paredzot, ka līdz 2034. gadam mobilitātes pakalpojumiem tiks pārdoti aptuveni 250 000 4.līmeņa autonomo transportlīdzekļu.

 

 

Leave a Comment