Karloss Tavaress, Stellantis izpilddirektors un PSA-FCA apvienošanās galvenais arhitekts, 2024. gada 1. decembrī atkāpās no amata, izbeidzot gandrīz četrus gadus ilgušo pilnvaru laiku autoražotāja nemierīgajā laikā.
Viņa aiziešana divus mēnešus pēc peļņas brīdinājuma noslaucīja gandrīz 50% no Stellantis tirgus vērtības, atspoguļo grūtības, ar kurām saskaras autoražotāji, pārejot uz elektriskajiem transportlīdzekļiem (EV).
Pēc Tavaresa atkāpšanās no amata Stellantis akcijas kritās par vairāk nekā 7% agrā rīta tirdzniecībā Eiropā, investoriem reaģējot ar bažām par acīmredzamo līdera trūkumu un nenoteiktību, kas saistīta ar autoražotāja nākotnes stratēģiju.
Ambiciozi mērķi, neapmierinoši rezultāti
Tavaress bija atbalstījis Stellantis 50 miljardu eiro investīcijas elektrifikācijā, lai līdz 2030. gadam Eiropā pārdotu 100% akumulatoru elektrisko transportlīdzekļu (BEV).
Tomēr pārdošanas apjomi atpalika no gaidītā. Saskaņā ar jaunāko Bank of America EV Tracker datiem, Stellantis 2023. gada pirmajā pusē pārdeva 173,4 tūkstošus BEV, kas 2024. gada pirmajā pusē ir samazinājies līdz 157,7 tūkstošiem, kas ir par 9% mazāk nekā iepriekšējā gadā. Šis kritums sakrita ar Stellantis pozīcijas zaudējumiem pasaules EV tirgū.
Stellant globālā tirgus daļa EV segmentā 2024. gada pirmajā pusē samazinājās līdz 3,5%, salīdzinot ar 5,3 % 2023. gada pirmajā pusē, jo Ķīnas elektromobiļu ražotāji pacēlās uz priekšu ar konkurētspējīgām cenām un inovācijām.
Šīs cīņas veicināja Stellantis akciju kritumu par gandrīz 50% šogad un mazināja pārliecību par Tavaresa vadību.
Tavaresa aiziešana: kas notiks tālāk
Tavaress bija vislabāk apmaksātais automobiļu vadītājs 2023. gadā ar 36,49 miljonu eiro kompensāciju. Tiek ziņots, ka lēmums šķirties tika panākts ar vienbalsīgu Stellantis valdes locekļu vienprātību.
Kamēr Stellantis slavēja Tavaresu par viņa ieguldījumu uzņēmuma izveidē un sākotnējos panākumos, galvenā loma viņa aiziešanā bija iekšējām domstarpībām starp valdi un izpilddirektoru.
Priekšsēdētājs Džons Elkans kā Tavaresa atkāpšanās katalizatoru minēja “atšķirīgus uzskatus” par Stellantis virzību.
Stellantis valde ir sākusi Tavaresa pēcteča meklēšanu, lai pabeigtu iecelšanu amatā līdz 2025. gada vidum. Pagaidām Elkans vadīs jaunizveidoto izpildkomiteju, kuras uzdevums ir vadīt uzņēmumu šajā pārejas posmā.
CNBC korespondents Maikls Veilends atzīmēja: “Tavaress pārprata ASV tirgu, izvirzot prioritāti cenu noteikšanai un peļņai, nevis apjomam un ieguldījumiem. Tas atsvešināja tradicionālos patērētājus un izraisīja kvalitātes pazemināšanos.”
Investīciju analītiķis Braiens Ticangco brīdināja, ka Stellantis izaicinājumi atspoguļo plašāku tendenci, rakstot: “Mantotie autoražotāji zaudē pozīcijas Ķīnas EV zīmoliem pat savos ienesīgākajos tirgos. Inovācijas vairs nav obligātas.”
Tavaresa aiziešana uzsver grūtības, ar kurām saskaras automašīnu ražotāji, mēģinot pāriet no tradicionālajiem iekšdedzes dzinējiem uz elektriskajiem spēka piedziņas mehānismiem.
Stellantis tagad ir jācīnās ar pieaugošo konkurenci, krītošo EV pārdošanas apjomu un nepieciešamību atjaunot investoru uzticību.