Ja WhatsApp no drauga saņemat ziņu, ka Disnejlenda izdala brīvbiļetes, pieklājīgi ignorējiet to, jo tā ir mānīšanās. Kaspersky Lab izskaidro, kā tā darbojas.
Lūk, kas notiek. Jūs saņemat ziņu par brīvbiļešu piešķiršanu no kāda, kas ir jūsu draugu sarakstā. Ja dodaties uz attiecīgo vietni, varat izlasīt, par, teiksim, 500 brīvbiļetēm par godu Disnejlendas 110. jubilejai. Izskatās, ka gandrīz 300 jau ir izķertas, bet aptuveni 200 joprojām ir kārdinoši pieejamas. Turklāt lapa vai plīst no it kā citu lietotāju komentāriem, kas cits par citu dūšīgāk slavē Disnejlendu un publicē iegūto brīvbiļešu fotogrāfijas.
Brīvbiļetes saņemšanas procedūra ir ļoti vienkārša. Jūs aizpildāt īsu aptauju (parasti kādi pieci vienkārši jautājumi, piemēram, vai iepriekš esat bijis Disnejlendā, vai jums ir 18 gadu vai vairāk, vai jums patīk Disnejlenda?) un tad kopīgojat šo ziņu ar saviem WhatsApp draugiem – lai to veiktu, vietnē pa rokai ir speciāla poga.
Pēc tam tiek piedāvāts droši noklikšķināt vai pieskarties pogai “Saņemt biļetes”. Tomēr savādā kārtā nevis parādās biļetes, bet jūs, visticamāk, tiekat novirzīts uz citu vietni, kas jūs nosūta uz trešo un no turienes uz ceturto un tā tālāk.
Galu galā jūs varat nonākt vietnē, kur tiek piedāvātas kādas apšaubāmas preces vai pakalpojumi. Parasti jūs tiksiet novirzīts uz partnera vietni, lai viltotās Disnejlendas mērķlapas īpašnieki varētu saņemt samaksu par novirzītajiem apmeklētājiem.
Šī shēma pašlaik ir ļoti izplatīta, un gandrīz katru dienu parādās jaunas viltus lapas. Ziņu sūtīšanai tiek izmantota WhatsApp vai Facebook, un lietotāji iesaistās to izplatīšanā, kad, cerot saņemt brīvbiļetes, noklikšķina uz “Share”.
Mēs esam novērojuši šādu ziņu izplatīšanu Disnejlendas, Legolandes, Europa-Park, Air France, Singapore Airlines un daudzu citu vārdā. Pašiem uzņēmumiem, protams, nav pilnīgi nekāda sakara ar šādām lapām – krāpnieki tikai izmanto slavenus zīmolus, lai ievilinātu ļaudis savās vietnēs. Piedevām neatkarīgi no tā, kuri zīmoli tiek izmantoti, visas fiktīvās tīmekļa vietnes izskatās līdzīgi, un parasti pat komentāru temati un komentētāju sejas ir vienas un tās pašas. Atšķiras tikai logotipi lapas augšpusē un dažas sīkas detaļas.
Apmeklētāju novirzīšana uz partneru vietnēm nav vienīgā monetizācijas shēma. Jūs var arī nosūtīt uz lapu, kur jūs varat pierakstīties šaubīgā izplatīšanas sarakstā, vai varat nonākt ļaunprātīgā vietnē (skatiet mūsu publikāciju šeit), vai jūs var reģistrēt mobilo sakaru operatora maksas pakalpojumu saņemšanai, par ko ļaundari nopelna procentus. Dažās mediju ziņās ir apgalvots, ka tad, kad lietotājs piespiež pogu “Saņemt biļetes”, notiek mēģinājums nozagt viņa personas datus, bet mums nav izdevies atveidot šādu notikumu gaitu.
Pat ja jums nedraud naudas, personas datu vai kaut kā cita zaudējums, nekāda ziņā nepārejiet pa saitēm šādās ziņās.
Un tās noteikti nevajag kopīgot ar draugiem vai publicēt Facebook – jūs tikai palīdzat krāpniekiem nopelnīt. Ja WhatsApp saņemat šādu ziņu no drauga vai Facebook pamanāt saiti uz neesošu brīvbiļešu izsniegšanu, lūdzu, norādiet sūtītājam vai publicētājam, ka viņš veicina krāpšanu.
Par Kaspersky Lab
Kaspersky Lab ir starptautisks uzņēmums, kas jau 21 gadu strādā informācijas drošības jomā. Dziļas speciālās zināšanas un uzņēmuma divdesmit gadu pieredze veido pamatu aizsardzības risinājumiem un pakalpojumiem, kas nodrošina uzņēmumu, izšķirīgi svarīgas infrastruktūras, valsts iestāžu un mājas lietotāju drošību visā pasaulē. Kaspersky Lab plašais piedāvājumu klāsts ietver progresīvus izstrādājumus galiekārtu aizsardzībai, kā arī vairākus specializētos risinājumus un pakalpojumus cīņai ar sarežģītiem un nepārtraukti evolucionējošiem kiberdraudiem. Kaspersky Lab tehnoloģijas aizsargā vairāk nekā 400 miljonus lietotāju un 270 tūkstošus korporatīvo klientu, palīdzot saglabāt tiem svarīgo.