ES piespriež Google 2,95 miljardu eiro sodu par reklāmas dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu

ES ir piespriedusi Google 2,95 miljardu eiro sodu par iespējamu varas ļaunprātīgu izmantošanu reklāmas tehnoloģiju nozarē — tehnoloģijā, kas nosaka, kuras reklāmas jāizvieto tiešsaistē un kur.

Eiropas Komisija piektdien paziņoja, ka tehnoloģiju gigants ir pārkāpis konkurences likumus, dodot priekšroku saviem produktiem tiešsaistes reklāmu rādīšanai, kaitējot konkurentiem.

Tas notiek laikā, kad regulatori visā pasaulē pastiprināti pārbauda tehnoloģiju giganta impēriju tiešsaistes meklēšanas un reklāmas jomā.

Google BBC paziņoja, ka Komisijas lēmums ir “nepareizs” un ka tas iesniegs apelāciju.

“Tas uzliek nepamatotu sodu un pieprasa izmaiņas, kas kaitēs tūkstošiem Eiropas uzņēmumu, apgrūtinot tiem peļņas gūšanu,” sacīja Lī-Anna Malholanda, Google globālā regulatīvo lietu vadītāja.

“Pakalpojumu sniegšanā reklāmas pircējiem un pārdevējiem nav nekā pret konkurenci vērsta, un mūsu pakalpojumiem ir vairāk alternatīvu nekā jebkad agrāk.”

Arī ASV prezidents Donalds Tramps kritizēja šo lēmumu, ierakstā sociālajos medijos sakot, ka tas ir “ļoti negodīgs”, un draudot sākt izmeklēšanu par Eiropas tehnoloģiju praksi, kas varētu novest pie tarifiem.

“Kā jau iepriekš esmu teicis, mana administrācija NEATĻAUS šīm diskriminējošajām darbībām pastāvēt,” viņš rakstīja. “Eiropas Savienībai NEKAVĒJOTIES ir jāpārtrauc šī prakse pret amerikāņu uzņēmumiem!”

Tramps pēdējos mēnešos ir vairākkārt kritizējis bloka sodus un izpildes pasākumus pret ASV tehnoloģiju uzņēmumiem, lai gan ASV valdība ir iesniegusi savas prasības par Google monopolu tiešsaistes reklāmas tirgū.

Iepriekš šonedēļ Komisija noliedza ziņojumus, ka tā ir aizkavējusi Google soda paziņošanu saspīlējuma dēļ tirdzniecības attiecībās starp ES un ASV.

Piektdienas Komisijas lēmumā Komisija apsūdzēja Google savas tehnoloģijas “pašpriekšrocību izvirzīšanā” pār citām.

Kā daļa no secinājumiem tā norādīja, ka Google ir apzināti veicinājis savu reklāmas biržu AdX, salīdzinot ar konkurējošām biržām, kur reklāmas tiek pirktas un pārdotas reāllaikā.

Konkurentiem un izdevējiem tā rezultātā radās lielākas izmaksas un samazināti ieņēmumi, tā norādīja, apgalvojot, ka šīs izmaksas, iespējams, tika nodotas patērētājiem dārgāku pakalpojumu veidā. Regulators ir licis uzņēmumam pārtraukt šādu praksi, kā arī samaksāt gandrīz 3 miljardu eiro sodu.

Komisijas sods ir viens no lielākajiem sodiem, ko tā līdz šim ir piespriedusi tehnoloģiju uzņēmumiem, kas apsūdzēti konkurences noteikumu pārkāpšanā.

2018.gadā tā piesprieda Google 4,34 miljardu eiro sodu, apsūdzot uzņēmumu par savas Android operētājsistēmas izmantošanu, lai nostiprinātu sevi kā dominējošu spēlētāju šajā tirgū.

Komisijas izpildviceprezidente Terēza Ribera piektdien paziņojumā norādīja, ka regulators, lemjot par lielāka soda piemērošanu, ir ņēmis vērā iepriekšējos Google antikonkurences rīcības konstatējumus.

“Saskaņā ar mūsu ierasto praksi mēs palielinājām Google sodu, jo šī ir trešā reize, kad Google pārkāpj spēles noteikumus,” viņa teica.

Ribera arī brīdināja tehnoloģiju gigantu, ka tam ir 60 dienas, lai detalizēti izklāstītu, kā tas mainīs savu praksi, pretējā gadījumā Komisija centīsies noteikt savu risinājumu.

“Šajā posmā šķiet, ka vienīgais veids, kā Google efektīvi izbeigt savu interešu konfliktu, ir strukturāls risinājums, piemēram, pārdodot daļu no sava reklāmas tehnoloģiju biznesa,” viņa teica.

Leave a Comment