Pilnvērtīgs skaidrojums no Latvijas dzelzceļa (LDz) valdes priekšsēdētāja Edvīna Bērziņa, kādēļ satiksmes ministra Tāļa Linkaita pārmetums, piemēram, par darbību necaurspīdīgumu, ir kļūdains, tā arī netika sagaidīts. Toties piektdien, 10.maijā, sasauktajā preses konferencē klātesošie uzzināja, cik daudz LDz ieguldījis staciju tualešu sakārtošanā.
Lai arī tika norādīts, ka konferencē tiks izstāstīts, kādēļ satiksmes ministra pārmetumi esot nepatiesi, Bērziņš gari un plaši stāstīja, cik uzņēmums labi strādā, rādot prezentāciju 34 slaidu garumā, no kuriem viens bija konkrēti veltīts satiksmes ministra pārmetumiem. Tas tika īsi nokomentēts ar to, ka ministra pārmetumi tikai graujot uzņēmuma tēlu, Bērziņam draudot: «Jūs redzēsiet, kādi Latvijas valstij būs zaudējumi pēc šādas reputācijas graušanas.»
Viņš arī sacīja, ka ministra rīcība esot «mērķtiecīgs darbs, kas vērsts uz LDz privatizāciju jeb nozagšanu». Tikmēr valdes loceklis Aivars Strakšas izteica spekulāciju: «[…] kāds no [LDz] uzņēmumiem, ļoti iespējams, tiks privatizēts.»
Jāatzīmē, ka Linkaits savā paziņojumā ne reizi nav pieminējis uzņēmuma struktūras maiņu vai jel kādu privatizācijas ieceri, bet gan ieteicis mainīt valdes sastāvu, kurai neuzticas.
Lai gan Konkurences padome ir ierosinājusi lietu par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, tirgus kropļošanu, kas valstij draud ar finansiālām sekām, konferencē LDz priekšsēdētājs pauda, ka viņam neesot ko kaunēties par iepriekš izdarītajiem darbiem.
Tāpat preses konferencē, kas it kā bija veltīta tam, lai argumentētu pret Linkaita izteiktajiem pārmetumiem, tika klāstīts tas, kā LDz sakārtojis tualetes Daugavpils un Ludzas stacijā, kā arī cik daudz nopelnīts pērnajā gadā. Bērziņš arī uzsvēra, cik uzņēmuma darbiniekiem klājas labi un ka uz dzelzceļiem ievērojami mazinājies bojāgājušo skaits, jo LDz uzcēlis daudz sētu pie dzelzceļiem, kas nav peļami, bet tas nebija konferences mērķis.
Piebilstot par Linkaita pārmetumiem, ka uzņēmumā, visticamāk, tika veikti koruptīvi darījumi, Bērziņš monologa karstumā izteicās: «Pat ja pārmetumi par koruptīviem darījumiem izrādās nepatiesi, LDz tāpat būs lieli reputācijas draudi.»
Iepriekšējie notikumi
BNN jau ziņoja, ka otrdien, 7.maijā, Linkaits izteica neuzticību LDz valdei, paziņojot, ka tai nevar uzticēties, tā neizprot Eiropas Komisijas regulas brīvam tirgum. Jo vairāk – pastāv aizdomas par korupciju un shēmošanu uzņēmumā.
Bargākā kritika par «necaurspīdīgām darbībām» izteikta LDz valdes priekšsēdētājam un prezidentam Edvīnam Bērziņam, valdes loceklim un viceprezidentam Aivaram Strakšam un valdes loceklim, viceprezidentam Ainim Stūrmanim.
«Tikos ar LDz vadību un dalījos savos iespaidos par uzņēmuma darbību. Sākot darbu ministrijā, teicu, ka mēs izvērtēsim visus uzņēmumus, darbu labas korporatīvās pārvaldības principu ievērošanā, lai novērstu dažāda veida shēmošanu, koruptīvus darījumus nozarē, kas šeit vēsturiski bijusi. Un attiecīgi, veicot izvērtējumu, šodien [7.maijā] informēju LDz vadību, ka vairāku apstākļu ietekmē es LDz vadībai nevaru uzticēties,» sacījis Linkaits.
Ministrs arī uzsver, ka liels uzsvars uz reklāmas līgumiem ir bijis divās pilsētās bāzētam saņēmēju skaitam – Ventspilī un Dobelē.
Loģiski nevarot izskaidrot, kāpēc tieši šīs pilsētas būtu tik daudz jāsponsorē, jo fakti neliecinot par to, ka tieši šajās pilsētās atrastos lielākais LDz klientu skaits. «Līdz ar to daudzi reklāmas un mārketinga līgumi, mūsuprāt, nav saistīti ar uzņēmuma saimniecisko darbību.»
Uz žurnālistu jautājumu, vai darījumi varētu būt saistīti ar Aivaru Lembergu un Uldi Auguli, satiksmes ministrs tikai norāda: «Es ceru, ka mēs audita rezultātā uzzināsim darījumu motivāciju.»
Tuvākās nedēļas laikā padomes sēdē tiks izvērtēta iepriekš minēto kungu palikšana amatos.