Ilgtspējīgākie apģērbi ir tie, kas jau ir mūsu īpašumā, tomēr vidēji apģērbs tiek valkāts tikai desmit reizes un izmests ātrāk, nekā vajadzētu.
Tieši tāpēc Zviedrijas mājsaimniecības ierīču zīmols «Electrolux» vēlas iedvesmot cilvēkus mainīt šos paradumus un pārdomātāk rūpēties par savu apģērbu. Lai vērstu uzmanību uz to, ka lietotām drēbēm joprojām ir vērtība, «Electrolux» sadarbojās ar zviedru modes dizaineru duetu «Rave Review». Kopdarbā radīta unikāla apģērbu kolekcija, kas veidota no pasaulē otrajā lielākajā tekstila izgāztuvē Atakamas tuksnesī izmestām drēbēm.
Kopumā aptuveni 73% no visiem tekstilatkritumiem nonāk atkritumu poligonos vai tiek sadedzināti. Atakamas tuksnesis Čīlē, otrā lielākā apģērbu izgāztuve visā pasaulē, pēdējā laikā kļuvis par simbolu ātras modes sekām un tekstilatkritumu pieaugošajam apjomam. Saskaņā ar ANO Eiropas Ekonomikas komisijas datiem ik gadu atkritumu poligonos nonāk 21 miljards tonnu drēbju. Atakamas tuksnesī vien ik gadu tiek izmestas aptuveni 39 000 tonnas dažādu tekstilizstrādājumu.
«Papildus ātrās modes radītajiem izaicinājumiem ir skaidrs, ka mums ir jāmaina sava apģērba lietošanas paradumi un jārūpējas par to. No pētījumiem mēs zinām, ka, pagarinot mūsu apģērbu kalpošanas laiku tikai par deviņiem mēnešiem, oglekļa dioksīda ietekme, ūdens ietekme un radītie atkritumi var samazināties par 20-30 procentiem. To var izdarīt dažādi: salabot vai pārveidot vecās drēbes, kā arī mazgāt, žāvēt un gludināt ilgtspējīgākā veidā,» uzsver «Electrolux» ilgtspējas komandas viceprezidente Vanesa Butani (Vanessa Butani).
Tieši tāpēc «Electrolux» ir izveidojis sadarbību ar dizaineru apvienību «Rave Review», kas pazīstami ar savām krāsainajām, atkārtoti izmantotajām un augstākās klases apģērbu kolekcijām, ar mērķi sniegt otru dzīvi Atakamas tuksneša apģērbu kapsētā izmestajām drēbēm. Rezultātā tapusi pasaulē pirmā Atakamas atkārtoti izmantoto apģērbu modes kolekcija. Šādi plānots pievērst uzmanību arvien pieaugošajai modes atkritumu problēmai un sniegt iedvesmojošu piemēru, kas var izraisīt izmaiņas cilvēku uzvedībā.
«Mēs vienmēr esam uzskatījuši, ka nākotnē mode nevar pastāvēt tāda, kāda tā ir šodien. Es domāju, ka mums visiem ir jāmainās. Runājot par modi, rūpēties par to, kas mums jau ir, iespējams, ir taustāmākais un vieglākais veids, kā to paveikt,» uzskata Livija Ščuka (Livia Schück), «Rave Review» līdzdibinātāja un radošā direktore.
Mērķis: līdz 2030. gadam sasniegt, ka apģērbs kalpo divas reizes ilgāk, saglabājot tikai pusi no ietekmes uz vidi
Modernizējot visu audumu kopšanas tehnoloģiju un iedvesmojot labākiem kopšanas paradumiem, mūsu mērķis ir uz pusi samazināt apģērbu kopšanas ietekmi uz vidi un pagarināt apģērbu vidējo mūžu.
««Electrolux» ir izstrādāta ilgtermiņa stratēģija, kuras mērķis ir būtiski samazināt mūsu ietekmi uz klimatu. Kā eksperti apģērbu kopšanā jau pašlaik izstrādājam progresīvas veļas kopšanas tehnoloģijas, kas apģērbu, ko valkājam, padara ilgāk lietojamu, turklāt – samazinot gan izmantoto ūdeni, gan enerģiju. Bet mēs kā uzņēmums nevaram nodrošināt vienīgo risinājumu, tāpēc ceram, ka varēsim iedvesmot un izglītot cilvēkus par pārmaiņām, ko viņi paši var īstenot jau šobrīd. Mēs vēlamies darīt visu iespējamo, lai palīdzētu virzīt ilgtspējīgu domāšanu un pieeju,» sacīja «Electrolux» kopšanas pieredzes attīstības direktore Elīsa Stabona (Elisa Stabon).
Pētījumi liecina, ka ir steidzami jāpalīdz cilvēkiem saprast, kā vislabāk rūpēties par savu apģērbu, un jāmudina iespējami vairāk cilvēku pieņemt ilgtspējīgāku veļas kopšanas praksi: apģērbu mazgāt retāk, vairāk izmantot tvaika tīrīšanu, mazgāt tikai pilnas tvertnes un izmantot zemākas temperatūras režīmus.
«Ja visi veiktu nelielas pārmaiņas savā ikdienā, ikviens no mums varētu samazināt ietekmi uz vidi, ko rada tekstilizstrādājumu kopšana. Pazeminot mazgāšanas temperatūru un pārejot uz šķidru mazgāšanas līdzekli no pulvera, var ietaupīt 50 kg CO2 uz ierīci gadā. Tas varētu radīt milzīgu ietekmi, ja to piekoptu miljoniem patērētāju,» nobeigumā norāda Vanesa Butani.
Vairāk informācijas, apmeklējot mājaslapu :
www.electrolux.com/breakthepattern
Piezīme redaktoram/Papildinformācija modes sadaļai:
Esam izveidojuši ierobežotu kolekciju, kur katrs priekšmets ir unikāls un izgatavots no izmestām drēbēm, kas iegūtas Atakamas tuksneša tekstila izgāztuvē, lai iesāktu sarunu par lielākām rūpēm mums jau piederošajam apģērbam. Kolekcija netiks pārdota, mūsu mērķis nevienā brīdī nebija dibināt apģērbu zīmolu – vēlējāmies kopā ar «Rave Review» radīt ko tādu, kas varētu iedvesmot cilvēkus ar svaigu skatu palūkoties uz drēbēm savā garderobē un apdomāt, kā par tām vislabāk parūpēties.
«Šajā dizainā mēs vēlējāmies uzsvērt nepilnības sajūtu. Tādā veidā audums nosaka kopējo raksturu – tā strādāt ir daudz jautrāk un interesantāk, salīdzinot ar jaunu un pakļāvīgu audumu,» sacīja «Rave Review» līdzdibinātāja un radošā direktore Žozefīne Bergkvista (Josephine Bergqvist).
Par «Rave Review»:
Zviedru dizaineru apvienība «Rave Review» ir pazīstama ar savām atkārtoti izmantoto apģērbu kolekcijām un inovatīvajiem veidiem, kā sadzīves tekstilu pārvērst iekārojamos apģērbos. Gadu pēc Bekmansa Dizaina koledžas absolvēšanas Žozefīne Bergkvista un Līvija Ščika zīmolu sāka 2017. gadā, paužot stingru pārliecību, ka nozarei jākļūst ilgtspējīgākai.
«Rave Review» ir kļuvis par preču zīmi atkārtoti izmantotu apģērbu kolekcijām un aktuālu zīmolu starptautiskajā modes industrijā. Apvienība izskanējusi “Vogue”, “GucciFest”, ieguvusi balvas un tās kolekcijas valkājušas Kailija Dženere un Emma Vatsone.
Piezīme redaktoram/Papildinformācija vispārējo ziņu / ilgtspējas sadaļai:
Eiropā 70% apģērba, ko izmetam, ir neatgriezeniski bojājumi, piemēram, izbalējusi krāsa, neiztīrāmi traipi vai sarāvies audums.
● 29% cilvēku regulāri mazgā drēbes 30 grādu vai zemākā temperatūrā.
● Tikai 14% apgalvo, ka vēlas biežāk samazināt temperatūru.
● 69% eiropiešu drēbes galvenokārt mazgā 40 grādu un augstākā temperatūrā, 12% regulāri izmanto 60 grādu temperatūru.